PRODUKTOVÁ FOTOGRAFIE
Potřebujete pro svůj e-shop produktové fotky, které budou vaší konkurenční výhodou? Dám Vám pár tipů, jak si je zvládnete nafotit sami.
Proč si produkty začít fotit sám?
- Začínáte z E-shopem a nemáte dostatek finančních prostředků.
- Nabízíte velké množství produktů.
Proč mít hezké fotografie?
- Vnímaná hodnota vašich produktů a důvěryhodnost vaší značky se často posuzují na základě kvality vaší vizuální prezentace.
- Představení vašich produktů pomocí kvalitních fotek, může mít také vliv na prodej. Získejte produktové fotografie, které vám pomohou k vysokým konverzím.
- Ukazujete své produkty třeba na dalších webových prezentacích, jako je třeba Amazon, kde se fotografie vašich produktů zobrazují vedle fotografií vašich konkurentů. Nebo třeba produktových kampaních v Google Ads – screenshot.
Je focení produktu náročné?
Než se focení produktu stane vaší denní rutinou, může to být ze začátku docela náročný úkol. Ale čím více cvičíte, tím více věcí půjde hladce a brzy nad tím ani nebudete tolik přemýšlet. Pak už pouze nastavíte světla a pozadí, fotíte, upravujete a nahráváte. Než se však dostanete na tuto úroveň, podívejte se, jak začít a jakým chybám se vyvarovat.
Co budu potřebovat?
- Fotoaparát nebo mobilní telefon
- Stativ
- Bílé pozadí
- Bílou odraznou desku
- Stůl
- Material na upevnění produktu
- Správná místnost z dostatkem světla
Jakým foťákem ideálně fotit?
Nemusíte kupovat drahé foťáky a objektivy, abyste mohli pořídit dobré fotky produktu. Pokud máte, skvělé! Ale pokud ne, začněte s tím, co máte, a rozšiřujte své vybavení podle toho, jak váš obchod roste. Pokud máte dobře nasvícený objekt, zvládnete produktové fotografie i s horším fotoaparátem nebo i mobilním telefon.
Co je třeba vědět, než začnu fotit?
Na začátek si ujasněme rozdíl mezi produktovou a image fotografií.
Nejdříve je třeba si říci, jak chcete, aby finální fotka vypadala. Každá firma se chce od své konkurence rozlišit, a tak používá své vlastní nastavení ve firmě jako jsou barvy či komunikace k zákazníkům a také cílová skupina zákazníků. Výběr pozadí je zásadní, protože vám pomůže při následném zpracování. Můžete fotit na bílém pozadí, což je pozadí, které se nejčastěji využívá pro produktové fotky pro Váš e-shop.
Produktová fotografie
- Účelem produktové fotografie je nalákání uživatelů a zvýšení konverze.
- Má často bílé pozadí.
- Výhoda je prezentovat produkt neutrálním způsobem, aby se návštěvníci e-shopu soustředili pouze na Váš produkt a ne na okolí.
- Díky jednotnému pozadí může zákazník porovnávat více zboží mezi sebou.
- Lepší udržení Váše designu v e-shopu.
- Dostatek bílého okolí u fotky, zaručuje správné oddělení od textu a fotkou.
Image fotografie
- Je kompozice produktu a pozadí.
- Jejím účelem je navodit atmosféru a zapůsobit na pocity uživatele.
- Používá se pro reklamní účely.
Na čem mám produkty fotit?
- Možnosti na čem fotit, je samozřejmě hodně. Jako třeba foto stany, foto stoly, fotografické plátna a další..
- Samozřejmě to záleží na velikosti produktů a na typu fotografovaného předmětu.
- U velkých předmětů, jako je nábytek nebo oblečení na figuríně, budete potřebovat větší plátno.
- U menších produktů, vám bude stačit obyčejný stůl s bílým pozadím.
- Při focení je důležité dávat pozor, aby v pozadí nebyly výrazné předěly nebo nechtěné stíny. Pozadí tedy neohýbejte.
- K upevnění pozadí použijte pásku nebo svorky, aby vám pozadí drželo).
- Cílem je získat bílé pozadí, takže můžete použít jakýkoliv bílý papír (čistě bílý, nikoliv krémový atd).
- Můžete také přesunout nebo otočit produkt a zjistit, jak stín funguje, než jej nainstalujete na místo.
- K upevnění produktu na správné místo použijte pásky, lepicí tečky, rybářské vlasce a další materiály.
Světlo:
Světlo je nejdůležitější věc pro fotografa, špatné světlo, špatná fotka.
- Pokud je to možné, používejte přirozené světlo.
- Nezapomeňte také vypnout všechna ostatní světla uvnitř místnosti.To je velmi důležité a je to nejčastější chyba, kterou vidím.
- Dejte si stůl vedle velkého okna.
- Pokud potřebujete změkčit světlo, zakryjte okno bílou plachtou.
- Mějte po ruce i reflektor. Může to být sádrokarton, bílý papír či odrazná deska.
- Vyhněte se však přímému slunečnímu světlu. Stejně jako silné podsvícení u ateliérových světel je příliš drsné a může vytvářet nevzhledné tmavé stíny.
- Pokud musíte použít umělá světla, doporučuji použít minimálně dvě shodná nastavení světel ideálně se softboxem, jednu použijte jako hlavní světlo a druhou jako vedlejší pro zmírnění stínů.
Rozdíl mezi přirozeným vs. umělým světlem?
Přirozené světlo
- Při použití přirozeného světla v interiéru byste měli usilovat o natáčení. Když je den nejjasnější, máte co největší možností manipulovat se světlem.
- Zlatá hodina, zejména čas krátce před západem slunce nebo po východu slunce, vám může poskytnout dobré, měkké osvětlení.
Studiové světlo:
- Umělé osvětlení vám dává podstatně větší kontrolu nad celkovým focením fotografie a světla, zejména pokud fotografujete několik produktů po dobu několika hodin.
- Osvětlení studia však může být drahé a časově náročné než si vše dobře osaháte.
Jak si mám nastavení foťák?
- Nastavte fotoaparát na manuální (M).
- Nastavte nastavení obrazu na nejvyšší kvalitu (RAW, pokud je máte.)
- Pokud RAW nemáte, nastavte jej na největší nastavení JPG, které máte.
- Nastavte vyvážení bílé (WB) na auto (AWB).
- Vypněte nastavení blesku.
- Nastavte také ISO na 100. ISO řídí citlivost senzoru. Čím vyšší je ISO, tím více šumu je.
- Pokud to váš fotoaparát umožňuje, nastavte objektiv na vysokou clonu (F) a nastavte nízkou rychlost závěrky. (Čas). Díky tomu získáte širokou hloubku ostrosti, díky které se celý váš produkt zaměří na ostrý vzhled.
Proč mám používat stativ?
- Kvůli získání stejného úhlu.
- Fotky tak nebudete mít rozmazané.
- Pohodlnější pracování hlavně při velkém počtu fotek.
Kolik je potřeba vyfotit fotek?
- Pořiďte dostatek fotografií, abyste měli produkt ve všech úhlech.
- Jakmile vyfotíte snímek, udělejte si čas a opravdu se podívejte na to, co jste vytvořili.
- Nahrajte obrázky do počítače, abyste získali lepší představu o tom, jak vypadají.
Proč mám fotit tolik fotek, proč nestačí jedna?
Zákazníci milují více úhlů produktu, protože mohou produkt vidět lépe, přiblížit detaily a sami si obrázek nosit nebo používat. Jednoduše dává kupujícím více vizuálních informací a udržite je tak déle nad vaším produktem přemýšlet a tím pomáháte k lepším konverzím.
- Fotografujte detaily produktu, které ukazují kvalitu jemnějších prvků produktu.
- Pokud prodáváte oděvy s potiskem, vyfotografujte si je zblízka.
- Přibližte se do tkaniny, aby si spotřebitel mohl ocenit její kvalitu.
- Ukažte všechny detaily na produktů jako jsou zipy, knoflíky z vaší značkou.
- Samozřejmě je důležité fotky vyfotit i v klasickém používání či na reálném místě. Zákazník si vždy nedokáže představit, k čemu by mohl váš produkt použít.
- Fotografie produktů použijte k zodpovězení všech otázek efektivněji než u popisu produktu.
Musí se pak fotky dále upravovat v Pc?
- Retušování je nezbytné pro dokonalé a profesionální fotografie, které tvoří jednotný a čistý vzhled ve vašem e-shopu.
- Jakmile získáte konečnou fotku, se kterou jste spokojení, je na čase retušovat.
- Osvětlení nebo pozadí často nejsou dokonalé a díky úpravě docílíte lepšího výsledku.
- Programu na úpravu fotografií je plná řada. Mezi nejznámější je Photoshop a Lightroom.
- Pokud fotografii máte upravenou, nezapomeňte také na úpravu velikosti fotografie. Díky velké fotografii, můžete zpomalit Váš e-shop.
Ukázka před a po Retuši:
A tady to máte! Jednoduchý článek „jak pořídit vlastní produktovou fotografii na bílém pozadí.